Karel FarskýCírkev československá husitská vznikla z hnutí katolického modernismu na počátku 20. století. Po opakovaném zamítnutí reformních požadavků vedením Římskokatolické církve (bohoslužba v národním jazyce, účast laiků na správě církve, dobrovolnost celibátu a další) se radikální modernisté v čele s dr. Karlem Farským odhodlali jít cestou činu (via facti) a uskutečňovat reformní myšlenky i navzdory zákazu.

Společenským a politickým předpokladem pro zrod novodobé církve byla situace po 1. světové válce a vznik samostatného československého státu v roce 1918. O Vánocích 1919 sloužila řada katolických kněží mše v českém jazyce. Tato česká mše vyvolala značnou odezvu v české společnosti. K nesnadnému rozhodnutí o založení samostatné nové křesťanské církve pak došlo na schůzi reformních kněží 8. ledna 1920 v Národním domě v Praze. Nová církev byla vyhlášena 11. ledna 1920 v chrámu sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí v Praze „Provoláním národu československému“. Státem byla uznána v září roku 1920.

Duchovním a historickým pozadím vzniku CČS(H) byla tradice cyrilometodějská, ale především česká reformace (Mistr Jan HushusitstvíJednota bratrská). Církev československá husitská navázala na dědictví Mistra Jana Husa a utrakvismu svým specifickým způsobem. To bylo potvrzeno doplněním názvu o přívlastek „husitská“.

Církev procházela od svého počátku zápasem o svoji orientaci a identitu. Nejprve prošla tzv. pravoslavným obdobím (1920-1924). V době první republiky následovala doba rozmachu sociální práce, mládežových aktivit a stavby nových sborů (do roku 1938). V čase nacistické totality se mnozí duchovní i laici aktivně účastnili odboje (do roku 1945).

Po druhé světové válce dosáhla církev počtu jednoho miliónu členů. Po roce 1948 se musela církev vyrovnávat s ateismem, totalitním režimem i prorežimně zaměřeným křídlem. Jako v případě i jiných křesťanských církví, byla činnost CČSH do roku 1989 silně omezována a docházelo k persekvování věřících CČSH. I v době ideologického a politického zneužívání husitského odkazu zdůrazňovala CČSH jeho náboženský a křesťanský charakter. V roce 1971 formulovala své učení v Základech víry a přijala název „husitská".

Po roce 1989 navázala na činnost sociální, vzdělávací a kulturní, kterou se vyznačovala v době první republiky. Současně se zaměřila na spiritualitu jednotlivců i celého společenství.

CČSH je členem ekumenických organizací světových i domácích.

CČSH usiluje naplňovat své poslání i v současné době zápasu o svobodu a demokracii, plurality a společenských i civilizačních změn.